Monday, July 6, 2009

kempen hijaukan bumi kita...

satu lagi hobi aku.. aku suka sangat bercucuk tanam..bukan pokok bunga tp pokok yang bila aku tanam aku boleh guna utk masak... contohnya...

daun pudina nih..aku selalu guna untuk buat teh pudina...sedap..

ni plak serai dan daun kari... serai nih buat teh serai sedap... daun kari untuk buat teh kari la...

yang nih tidak digunakan untuk masak ye anak2..yang ni ialah pokok ehh..tetiba aku lupa nama pokok nih..tp aku guna untuk ubatkan batuk akif...


di sudut tepi kanan ni plak ada pokok bunga melur..daunnya digunakan untuk sauna...
pokok pandan banyak kegunaan nih..
pokok cabai melaka yang berada di penang @ cili api...tp dak nazak nak kena tanam lain nih...


sudut kanan lagi..sayur2an.. sawi dan kailan... sawi tu dah banyak kali aku amik tp bukan potong akar terus tau..aku potong batang ja.. supaya dia boleh keluarkan lagi banyak daun...hehehe aku guna untuk masak megi ja...
kailan tu plak..dah boleh ambik..nnti la bila2 aku masak yerk..
kurusss... ya memang kurus sbb kurang baja...

ni aku baru ja tanam..terencat skit..tp dok tengah membesaq la tu....pokok limau purut...supaya aku senang nak buat tom yam...kalau nak tau aku semai sendiri dari bijik tau no..no..no.. bukan beli...

ni alovera.. saja ja tanam.. induk dia aku dah buang sebab dah tua..yang nih anak2 dia aku tanam lain..dulu aku tanam siap berbunga..banyak kali jugak la alovera aku nih berbunga..nnti aku carik balik gambaq bunga dia noo...

kucaiii... aku amik dari kg..mak kau pnya la.. dulu 1 pasu ja dalam 12 pokok..lani dah mengembang tau..jd 2 pasu...kalau nak buat cucuq udang ka @ char kuew tiau ka senang la..p kerat ja...


dan yang terbaru ialah... pokok kunyit... ni gambaq seminggu yang lalu..kemarin aku tgok daun dia dah keluaq..syokk oo..teruja.. nnti ble la goreng pekasam boh daun kunyit nih...@ nak buat masak lomak cili api ble la guna kunyit idup..

dan yang terakhir... pokok pegaga...boleh la berulam-ulaman... tp jarang amik..sampai dah naik kuning daaa...
tu la hobi aku... bangun pagi siap2 nak p keja..sebelum keluaq umah..aku akan siram pokok2 aku nih..kalau x dan pagi malam le jawabnya...
sapa kata dok umah atas x leh menanam...meh sini aku babapp..meh.. antara rajin ngan x rajin ja..(puji la aku rajin wei..)
aku teringin nak tanam pokok sireh palk ni.. lepas dak?? tanam atas apartmen, ada org pernah buat..tu yang aku pon teringin gak tu... akan datang aku nak tanam pokok halia.. sbb halia yang aku beli dah tumbuh la wei..nak kena beli tanah nih..kalau balik kg ble la aku kaut tanah bakaq kat lungguk sampah mak aku..ngeh3...

4 comments:

PUTERA2PUTERI said...

amboi rajin nye mila ni.....bercucuk tanam la pulak...ha thanks 4 hairklip...catik sangat la......

mila said...

akak x leh tq kat mila la..sbb tu my sis beli dr mila..

Atiqah said...

wah bgusnye kak mila...tiqah bru plan nk wat cmni ble dh de umah nnt..bkn pa..dok kpg dh biasa kutip kat blkg umah je..kalo sok2 dok pekan x ke jenuh nk p beli semua bnda ni..padahal nk guna msk megi je..rugi ja beli.

rjn tol la kak mila..

mila said...

atiqah..
tu la pasai..senangkan kalau nak masak megi kan..kan...